{iet een dom 'mét buurt? Spectaculaire opnamen voor „Overvallers in dierentuin Waarschijnlijk weer geen Oscar voor Debra Winger -TIEK James Gal way voor laatste keer in Den Haag dagpuzzel KUNST Ccklóc Soman t DINSDAG 27 MAART 1984 PAGINj Recordprijs voor schilderij Pisarro LONDEN Bij Christie's in Lon den is gisteren een schilderij van de Franse impressionist Camille Pisarro geveild en voor de recordprijs van 561.600 pond (ongeveer 2,4 miljoen gulden) in handen gekomen van de National Gallery. Het schilderij, „La' route de Sydenham", heeft voor Groot Brittannië een bijzondere be tekenis. Het is één van de 12 land schappen die Pisarro er in 1870 en 1871 heeft geschilderd. De schilder verbleef zeven maanden in Groot Brittannië om de chaotische situatie in Frankrijk (Frans-Duitse oorlog en Commune) te ontvluchten. Nieuwe slotbewaarder Muiderslot MUIDEN D J. Schulp 40) is per 1 april benoemd tot slotbewaarder van het rijksmuseum Muiderslot in Muiden. Hij volgt E. Oos- terbeek op. Schulp werke van '67 tot '70 als museum- bediende en rondleider bij het Muiderslot en was na dien directeur van Pons- bureau Gooiland in Weesp. Hij zal zijn intrek nemen in het poortgebouw van het slot, de dienstwo ning van de slotbewaar der. Sinatra „keizer van de song" ROME De Italiaanse beeldhouwer Benedetto Robazza ziet Frank Sinatra als de „keizer van de song" en daarom heeft hij een borstbeeld gemaakt dat de crooner uitbeeldt in Romeinse toga. Robazza, wiens buste van president Reagan in het Witte Huis staat, kreeg opdracht voor de caesarbuste van Si natra van een groep Amerikaanse vrienden van de zanger van Italiaanse afstamming. De beeldhouwer legt mo menteel de laatste hand aan het werk, zei hij en dan gaat het naar Amerika, waar de vrienden in december een „gala" organiseren ter gelegenheid van Sinatra's 69e veijaardag. Afscheid Annie Schilder van BZN BZN, de populaire Band Zonder Naam uit Volendam, moet het voortaan zon der Annie Schilder doen. Na acht zin gende jaren vindt Annie het welletjes en wil zij zich helemaal aan haar gezin ge ven. Annie, links op de foto, wordt op gevolgd door de 20-jarige Carola Smit (rechts) die over een stem beschikt die net zo Volendams is als die van Annie. De wisseling van stem en gezicht vol trok zich gisteren, toen de popformatie gouden platen kreeg uitgereikt voor hun laatste album „Desire". Carola Smit heeft overigens al een paar keer bij BZN gezongen en tijdens die gelegen heden bleek, dat de stem van haar niet erg verschilde van die van Annie. Joe Jackson Joe Jackson Body And Soul, A&M/CBS. De Engelsman in New York, Joe Jackson had gehoopt de nieuwe elpee Body And Soul in minder dan de vijf weken, die hij nu nodig had, te kunnen maken. Problemen met het vinden van de juiste ruimte om de plaat in op te nemen en het gevecht dat moest worden geleverd met de moderne technische middelen, die ter beschikking stonden, bleken de grote boosdoeners van de vertraging, zo laat de hoes tekst weten. Het produkt, dat na vijf weken ploeteren is ontstaan, komt wat de kwaliteit betreft heel dicht bij Joe's vorige langspeler Night And Day (als we de soundtrack Mike's Murder even vergeten). Zo dicht zelfs dat een twee tal nummers associaties oproept met composities van die plaat. Even flitst het bij het horen van die geluiden door je heen dat hij misschien wel rest-materiaal van eerder ge noemde langspeler heeft gebruikt om Body And Soul mee te vullen. De composities hebben zo'n kwaliteit, dat het, als het zo is, zonde zou zijn geweest als de nummers werkeloos op een plank terecht gekomen zouden zijn. Body And Soul heeft een aantal keren draaien nodig om de schoonheid ervan te ontdekken. Oorzaken hiervan zijn onder meer het instrumentgebruik en het feit dat Joe Jackson zich niet langer lijkt te willen binden aan drie- minuten-nummers. Het feit dat hij de soundtrack voor Mi ke's Murder schreef moet daar aan ten grondslag liggen. Wat je als luisteraar te horen krijgt, is een grote hoeveel heid muzikale stijlen, die bijna^ allemaal even perfect wor den uitgewerkt. Daarbij maakt'Jackson veelvuldig gebruik van blazers, die de songs een zekere orkestrale klank ge ven. Bovendien is er voor die instrumenten genoeg ruimte om te soloën, wat heel fraaie effecten sorteert. Joe Jackson blinkt als zanger vooral uit in de ballads. Not Here, Not Now is er zo een. De song is heel eenvoudig van opzet met slechts piano en ritmebox, die samen steeds naar een cli max werken (het refrein). Het nummer dat daar direct op volgt You Can't Get What You Want is veel gecompliceer der. Deze up-tempo compositie laat steeds weer aanzwel lende blazers horen, maar ook een samenspel tussen een funky klinkende bas en be-bop-achtig gitaarspel. Joe Jack son houdt van afwisseling dat blijkt ook uit de samenzang in de up-tempo compositie Happy Ending waar duo-zang is te horen van Joe en Elaine Caswell. De componist streeft constant naar perfectie. Hoe dicht hij dit nadert is te be luisteren in het instrumentale Loisaida, waarin de saxo foon een belangrijke rol speelt. Het is een sfeerstuk, waar bij je kan wegdromen. Joe Jackson mag dan niet helemaal origineel uit de bus komen en wat roofbouw op zichzelf plegen Body And Soul is een indrukwekkend werkstuk, dat ook tekstueel wat heeft te vertellen. Als Joe Jackson zulk werk blijft maken, zal het lang duren voor hij gaat vervelen. Howard Jones Howard Jones Human's Lib, WEA. Howard Jones stond in Nederland plotseling in het middel punt van de belangstelling toen de single What Is Love zijn hitpotentie bewees. In Engeland was het wat geleidelij ker gegaan, want daar werd eerst New Song een kleine hit. In hoeverre Howard Jones een eendagsvlieg is, zal de toe komst leren. Wat vaststaat is dat hij met What Is Love een klassieke popsong afleverde, zoals er tegenwoordig nog maar weinig worden geschreven. Het nummer is (natuur lijk) ook terug te vinden op Howard's eerste elpee Human's Lib. Het staat tussen een aantal pakkende composities op de plaat geperst. Waar Howard Jones vooral in uitblinkt is het programmeren van de synthesizer en het vinden van heel leuke klankstructuren. Zijn stem is niet echt briljant. Als hij alleen maar gebruik blijft maken van synthesizers, een beetje drums en zijn stem ziet de toekomst er voor Ho- ward nauwelijks rooskleurig uit. Maar gezien de ontwikke ling in de songs, die op de langspeler staan, zou de volgen de elpee wel eens heel wat anders kunnen bieden. Als hij net zo creatief is als de producer met wie hij in zee ging Rupert Hine, dan valt er niets te vrezen. Maar wat biedt Human's Lib nu precies. De langspeler staat vol met een afwisselende serie songs, die soms dansbaar, soms melan choliek/sentimenteel zijn. Alle nummers zijn opgebouwd rond de synthesizer, die af en toe door middel van allerlei klankkleuren, breed uitgesponnen voor het muzikale decor zorgt. Soms is het instrument op een wat meer bescheide manier aanwezig. Howard ondersteunt de sfeer die de nummers uitstralen met zijn stem en Rupert Hine zorgt er voor dat het geen brei van geluid wordt, waar het gemak kelijk op kan uitdraaien. Behalve de al eerder genoemde songs is het titelnummer daarbij een uitschieter. Het is een Squeeze-achtige compositie, zoals Howard Jones er meer mag schrijven. HANS PIËT AMERSFOORT De op namen voor de nieuwe Nederlandse jeugdfilm „Overvallers in de dieren tuin" zijn in Amersfoort afgerond. Behalve de ar restatie van de boeren en spectaculaire opname met jachtluipaarden in het Dierenpark Amersfoort, werd ook de overval op het benzinestation aan de Kwekersweg gefilmd. Overvallers in de dieren tuin gaat begin juli in twintig bioscopen in pre mière. Het waren de laat ste belangrijke opnamen die opgenomen moesten worden in Amersfoort met name in het Dieren park. Eigenlijk was regisseur Christ Stuur van onder andere de te levisieserie Briefgeheim, hier mee achter op het oorspronke lijke schema. In november van het vorig jaar waren al 22 da gen voornamelijk in het Amersfoorts dierenpark ge filmd. Deze laatste opnamen schoten er bij in door onder andere vakanties en wat min der goede weersomstandighe den. Deze vertraging heeft echter geen gevolgen voor de Lex de Regt als „Ros" tijdens een in Amersfoort ge maakte opname voor de jeugdfilm „Overvallers in de dierentuin". première van de film die begin juli staat gepland. Het afgelopen weekeinde was gereserveerd voor een van de belangrijkste scènes in de film, namelijk de overvalscène op het benzinestation, waarna de drie boeven zichzelf en hun buit proberen te verstoppen in de dierentuin. De twee jeugdi ge hoofdrolspelers Sonja en Steef, die een vakantiebaantje in het park hebben, vinden het geld van de overval, waar na zich een strijd ontspint tus sen hen en de boeven. Behalve de overvalscène werd ook de achtervolgingsscène in de die rentuin (lees Dierenpark Amersfoort) gedraaid. Kameeltje Gedurende het weekeinde maakte men allerlei tussens hots van de dieren in het park. Een vorige week in het die renpark geboren Siberisch ka meeltje kreeg dit weekeinde de naam Sonja, naar de hoofd rolspeelster. Als de aap, die binnenkort in het park gebo ren moet worden een manne tje is, zal deze naar de andere hoofdrolspeler Steef vernoemd worden. De meest spectaculai re scène zou zaterdag gedraaid worden maar moest in ver band met de regen tot zondag worden uitgesteld. De boef Ros, (Lex de Regt) zit hierbij in de bak van een shovel ter wijl hij de politie met een pi stool op afstand houdt. De be stuurder van de shovel laat de bak echter omhoog gaan en „dumpt" de boef in de naast gelegen kooi met drie jachtlui paarden. Het is echter in wer kelijkheid niet acteur Lex de Regt die in de kooi van de roofdieren belandt maar stand-in Mario Hoedemaker, de bedrijfsleider van het Amersfoorts dierenpark. Hoe wel de drie jachtluipaarden in het dierenpark zijn geboren en redelijk tam zijn, is toch beslo ten geen enkel risico te ne men. De film „Overvallers in de dierentuin" is het Amers- foortse Dierenpark op het lijf geschreven. De uit Amersfoort afkomstige schrijfster Ciny Teppelenbosch heeft haar ver haal, dat nu wordt gefilmd, helemaal geschreven op de be staande situatie in de Amers- foortse dierentuin. Felix Thijs- sen heeft het scenario voor deze avonturenfilm voor de jeugd geschreven. Ondanks de filmopnamen was de dieren tuin dit weekeinde normaal voor het publiek geopend. Sommige bezoekers liepen daarom nogal verbaasd over de set langs de camnera en filmlampen tussen de enigszins verkleumde figuranten door. Allen werden nauwlettend ga degeslagen door onder andere nerveuze Bengaalse tijgers. HOLLYWOOD Debra Winger komt zoals vorig jaar ook dit jaar weer in aanmerking voor een Os car van de Amerikaanse filmindustrie, maar even waarschijnlijk zal ze er opnieuw naast grijpen. De kans is groot dat zij het moet afleggen tegen Shir ley McLaine, haar mede speelster in „Terms of En dearment". Vorig jaar dolf ze met „An Officer and a Gentleman" het onderspit tegen Meryl Streep met „Sophie's Choice". Debra Winger zou dolgraag in de prijzen vallen, maar het zal niet de dood van de flamboy ante 20-jarige actrice beteke nen als het niet gebeurt. „Ik denk niet aan winnen of verliezen", zegt ze. „De opwin- Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, za terdags tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoonnr.071-122248 en uw krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd. ding zit 'm in de nominatie. Na de nominatie geloof ik het wel". Debra Winger praat in de werkruimte van een vriend en ze is in gezelschap van haar enorme Duitse herder Pete. Ze draagt een niemendalletje van een bloes die bijna tot aan haar navel openstaat op een strak gespannen spijkerbroek. Een beha heeft ze niet aan en haar borsten zijn, zoals in de film, af en toe te zien. Haar zachte donkere haar ziet er windgeblazen en krullerig uit, haar stem is de lage van een alt en haar ogen spreken boekdelen. Debra is enige in haar soort. Ze heeft zich losge maakt van de troupe andere voortreffelijke jonge actrices en ze is met nog maar vier films een echte „movie star" geworden. Ze diende zich met nadruk bij het filmpubliek aan in "Urban Cowboy" met John Travolta. Haar aanwezigheid redde "Cannery Row" en toen kwa men de Oscarvoordrachten met "An officer and a Gentle man" met Richard Gere en "Terms of Endearment" met MacLaine en Jack Nicholson. Hoewel ze in een paar blote liefdesscènes heeft gestaan, heeft Debra niet door haar mooie gezicht en verleidelijke figuur de top bereikt. Zoals met Streep het geval is, bloeit ze voor de camera's op en spreidt haar talent ten toon. Privé is ze uitbundig, lawaaie rig, rusteloos, eigengereid en boeiend. Ze heeft geert bood- Debra Winger, rechts, naast haar medespeel ster en rivale Shirley McLaine in „Terms of En- schap aan mondamteit en haar dearment". aandacht heeft men niet lang. Ze houdt van professioneel basketball en telt Jack Nichol son onder haar beste vrienden. Ze is ook eerzuchtig. Op het ogenblik doet ze wat ze kan om haar nieuwe film, "Mike's murder", over de dood van een kleine drugspusher, be kendheid te geven. De film heeft een tijd op de plank ge legen en komt nu waarschijn lijk in de roulatie omdat zij de kassa is gaan doen rinkelen. Ze overtreft zichzelf als „Mi kes" minnares die zoekt naar verklaringen voor zijn dood. Debra schraagt de film. Ze verdedigt hem met hart en ziel als „mijn meest persoonlijke en meest ingehouden rol". „Ik ben er erg trots op", zegt Wie krijgt de Oscar? ze. „Ik zie een film nooit als een middel tot expressie be halve in de metafoor dat ik een reiziger in een snelle trein ben. Ik bekijk het project en als het iets zegt waar ik in ge loof, dan doe ik het. Deze film zegt iets belangrijks over ver dovende middelen en Los An geles in 1983. Het is een artis tieke film. Hij is zo goed ge maakt dat je daarover alleen al een uur kunt praten. Jim Bridges, onze regisseur, ging erg subtiel met het onderwerp om en voegde de scènes schit terend aan elkaar. Het meisje dat ik speel is niet zo vlot thuis te brengen als mijn andere rol len. Ze heeft eeri goede baan en groot verantwoordelijk heidsgevoel, maar ze heeft ook die vreemde kant van dat op trekken met die knul die wordt vermoord. Ze is an ders". Dat zoeken we even op. In de 'Uit'bijlage natuurlijkl^J James Galway solist bij het Caecilia Consort in werken van Stamitz en Vivaldi. PWA-zaal, Ned. Congresge- „Dit is de eerste maar tevens de laatste maal dat ik in Den Haag speel," aldus fluitist Ja mes Galway in de pauze van het lenteconcert in een voor een kwart gevulde PWA-zaal. Vorig jaar maakte ik hem in Rotterdam n.b. het verwijt dat hij nog nooit in Den Haag had gespeeld. Vrijdag en zondag j.l. speelde hij in een uitverkochte Doelen voor een publiek dat bij hetzelfde programma her haaldelijk (teveel) applaudis seerde, het Haagse publiek leek gisteravond apathisch. Teleurstelling bij Galway maar ook bij de aanwezigen die genoegen moesten nemen met het feit dat de Telemann- suite werd geschrapt. Reden: het concert zou te lang zijn. maar het publiek stond zelfs na twee toegiften al om 10 uur op straat. Eén van die toegif ten was een Telemann-deeltje, de andere de in recordtempo gespeelde Bach-badinerie. Galway was solist bij het Cae cilia Consort, een in 1978 opge richt ensemble van dertien musici uit radio-orkesten. Het valt te prijzen dat zij een werk van de vorig jaar overleden Willem Frederik Bon speel den. Het ligt in de bedoeling hem in het komende Holland Festival met een avondvullend programma te herdenken. Zijn Concert voor strijkorkest op. 33 is glashelder van structuur, prachtig van opbouw en melo disch van een ontroerende schoonheid. In een werkje van Mahaut bewees het Consort een uitstekende eenheid be reikt te hebben. James Galway's RCA-gram- mofoonplaten zijn over de ge hele wereld als broodjes ver kocht, ook van de werken die hij gisteravond vertolkte: het Concert op. 29 van Carl Sta mitz en de concerten op. 10 van Vivaldi. Gespeeld met een Juweel van een toon, zeer be- ïeerst zonder virtuoos vertoon en met een fabuleuze tech niek. Het Caecilia Consort be geleidde exact en volkomen afgestemd op de bedoeling van de solist waar 't deze avond om draaide. ADR. HAGER Voor een uitgebrejj agenda, ook voor de I mende dagen raadplej men „UIT", de gratis kelijkse bijlage van de] krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzelae* straal 6, tel. 01720-2080^ Schatjos (12); 18.30, 21.00. ook 13.30. EUROCINEMA I Hot Bubblegum (12); (beh. i 18.45, 21.15. wo. ook 13.4tj EUROCINEMA III: Wargamé (al); 18.45, 21.15. EUROClNfr MA IV: Curse of the pink pants (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.3? KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA III: 101 daim* tiërs (al); wo. 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsv 19, tel. 071-121239): Christin (12); 14.30, 19.00, 21.15. LID I (Steenstraat 39, tel. 12413 Schatjes (12); 14.30, 21.15. LIDO II: Carmen (1t 14.30, 19.00, 21.15. LIDO j Moord in extase (12); 14.31 19.00, 21.15. LIDO IV: To I or not to be (al); 14.30, 19.0L 21.15. STUDIO (Steenstra! 39. tel. 133210): E la nave J (16); 19.00, 21.15. ma. di. od 14.30. TRIANON (Breestral 31, tel. 123875): Raspoetin (1 i 14.30, 19.00, 21.15. RB' (Haarlemmerstraat 52, tel. 07j! 125414): Zweedse sex partii] (16); 14.30. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLING STUDIO: Tekenfilmfestiv]! van Walt Disney (al); wo. 14.3 VOORSCHOTEN GREENWA, THEATER (Schoolstraat 23< tel. 01717-4354): Les v autres (al); ma. di. wo. 20.00.ii KINDERVOORSTELLING Dik Trom en zijn dorpsgenote? wo. 14.30. j WASSENAAR* ASTRA (Lang, straat 32. tel. 01751-1326ff Rear window (12); ma. t/m wf 20.00. DEN HAAG* ASTA (Spui 27, tef 463500): Christine (12); 14.01 19.00, 21.30. BYOU (Spui 2l" tel. 46.11.77): Schatjesl (12 14.00, 19.15, 21.45. CALYPS (Spui 27, tel. 463502): Gorli park (16); 13.45, 18.45, 21.31 BABYLON 1 (naast Centra Station, tel. 471656): Silkwoo (al); 14.00, 18.45, 21.30. BYLON 2: The big chill (al 14.00, 19.15, 21.45. BABYLO 3: De stille oceaan (16); 14.0 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Bu tenhof 20, tel. 630637): ween III (16); 14.00, 21.30. CINEAC 2: Scandaloi (al); 14.00, 18.45, 21.30. 18.45, 21.30. CINEAC 3: Ro (16); 14.00, 18.45, 21.30. ROCINEMA (Leyweg 910, 667066): Gejaagd door de win (12); 13.30, 19.30. wo. alle 19.45. METROPOLE 1 (Carnt,, gielaan, tel. 456756): E la nan] va (16); 14.00, 18.45. 21.3L METROPOLE 2: Moord in et? tase (12); 14.00, 18.45, 21.31' METROPOLE 3: Carmen (1(1 14.00. 18.45, 21.30. METRl POLE 4: Never say never aga- (12); 14.00, 18.45, 21.30. Mfc] TROPOLE 5: Sophie's choii. (16); 14.00, 20.30. wo. 20.31 ODEON 1 (Herengracht 1^ tel. 462400): Schatjes (12. 13.45, 18.45, 21.30.* ODEON f Star '80 (16); 13.45, 18.45, 21.» wo. 16.00, 18.45, 21.30. ON 3: The dresser (al); 13.4? 18.45,f~~ mm or not 1 21.30. straat 12b, tel. 656402): Nevf- so deep (18); 12.00, 13.3? 15.00, 16.30, 18.00, 19.3( 21.00. LE PARIS 2: HeiBer al 3: The dresser (al); 13.4? I5, 21.30. ODEON 4: To bt lot to be (al); 13.45, 18.45 10. LE PARIS 1 (Ketting 16.45, 18.15, 19.45, 21.15. PARIS 3: Verboden spelletje op de schoolbanken (18); 12.3( 14.15, 16.00, 17.45, 19.3[ 21.15.* PASSAGE (Passage 61 tel. 460977): Chained heat (161 14.00, 18.45, 21.30. HAAGl FILMHUIS (Denneweg 56, te 459900): I'Argent (16); 20.01 22.00. Rebellion (16); do. 19.31 ma. 19.30. Morgan, a suitabli case for treatment (16); q 22.00. Le samurai (16); mf 22.00. wo. 19.30. Zorba, tW Greek (16); di. 19.30, wo. 21.31 KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Woody Woodpt ker festival; wo. 14.00. EURÖ CINEMA: Peppi en Kokki bij d marine; wo. 14.00. METRq. POLE 5: Donald Duck in I wilde westen; wo. 14.00. 13. ij; 16.00. ODEON 2: Robin Hoo( wo. 13.15. Horizontaal: 1 tak van sport; 4 v welljke ree In het derde jaar (jat sterm); 8 één van de boeken van O.T.; 9 lang smal stuk; 11 betaali del; 13 landbouwwerktuig; 14 rnuz noot; 15 plezier; 17 rivier In Frank 19 godin van de vrede; 21 'I Azië; 22 ambt van beschermheer. Verticaal: 1 grillig; 2 vloeistof; 3 5 bouwsel; 4 vrouwelijk dier; 5 rate pulier; 6 wig om hout te kliever kluizenaar; 10 hulde; 12 moeraspl 15 onsierlijk van vorm; 16 oplosi del voor vetten; 17 één (Engels), gemeendheid; 20 rivier in Spanje. OPLOSSING 'Ojqg 03 USUJ3 :auo ii :p» 91 :duio|d 91 :sn zv 0i Uajwaja 1 :6a>t 9 :dsa g ;ll06 V :pieêu e Uxui 3 V :|»«o|» •leeuoJied Ueqil 13 19U9-H 61 ^sio Li 'W* Mui h :6a cl Ip|a6 n :daaj 6 8 la^aJ fr :uo|u;ujpeq l qeejuozj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 6